Spring til indhold

Børneattester digitaliseres

Arbejdet med at indhente børneattester fra trænere og ledere i blandt andet idrætsforeningerne digitaliseres nu. Det betyder, at der fremover ikke vil være blanketter og papirgange mellem forening og træner
15.01.2014

Det er Rigspolitiet, som har udviklet et digitalt system til indhentelse af børneattester. Indhentelsen vil frem over ske via foreningernes CVR-nummer, og henvendelsen til trænerne/lederne vil ske via deres e-boks. Herefter kan trænerne/lederne ved at anvende NemID give samtykke til indhentelse af oplysninger i Kriminalregisteret.

Det vil således ikke længere være nødvendigt for foreningerne at udskrive blanketter og indhente fysiske underskrifter.

Idrætsorganisationerne deltager 27. januar 2014 i Kulturministeriet i et møde, hvor Rigspolitiet vil præsentere det nye elektroniske system. Umiddelbart herefter vil foreningerne få nærmere besked.

Siden 2005 har foreningerne skullet indhente børneattester ved nyansættelser af trænere og ledere, som har lederansvar for børn og unge under 15 år. I 2012 blev reglerne skærpet til at omfatte personer, som via deres arbejde færdes fast på steder, hvor der er børn under 15 år.

Fortsætter på den gamle måde lidt endnu

Indtil det nye digitale system træder i kraft skal man dog fortsætte med at indhente børneattester på "den gamle måde". Ifølge specialkonsulent i DIF, Jan Darfelt, kan der godt gå et par måneder, før systemet går i luften.



Feedback

Sidst opdateret

10.03.2017

Ansvarlig redaktør

Jens Albagaard